ריי צ'ארלס היה זמר אגדי, כותב שירים, פסנתרן ואמן הקלטות. הוא אחד ממבצעי הבלוז והרית'ם אנד בלוז (R&B) המשפיעים והמצליחים ביותר של המאה ה-20. הוא ידוע גם בתור "אבי הבלוז המודרני" בשל תרומתו לקידומו וכן "גאון" או "אורקל" או "נסיך מצרי". ובכן כן! לריי היו את כל התארים הללו בחייו בשל הגאונות המוזיקלית שלו. ריימונד "ריי" צ'ארלס רובינסון הבן נולד ב-23 בספטמבר 1940 באלבני, ג'ורג'יה, שם למד בבית ספר מופרד עד שמלאו לו 14 שנים. בשלב זה, הוא החל לקחת שיעורי נגינה מנגן עוגב בכנסייה המקומית ולנגן מוזיקת גוספל עם חברים שגם למדו כלים. זה הוביל אותו לגלות את כישרונו לשירה ולנגן בפסנתר. בשנת 1953 בגיל 13, ריי הצטרף לקבוצת גוספל בשם The Spartan Gospel Singers שסיירה בדרום. לאחר מכן, הוא החליט להמשיך בקריירה במוזיקה כאשר חתם עם JCO Records בסיאטל לאחר סיום התיכון ב-1959. ואז אין להסתכל אחורה עבור האמן המוכשר הזה...
עיוורון ומוזיקה, איך הם נפגשו?
זו הייתה שנת 1953 כאשר ריי היה בקושי בן 12 כשהחל לאבד את ראייתו עקב גלאוקומה. בהתחלה הוא חשב שזה רק אובדן ראייה זמני עקב עייפות. אבל מאוחר יותר כשאיבד כמעט את כל הראייה שלו, ריי ידע שהוא עיוור ומוזיקאי עיוור. הוא נאלץ לעזוב את בית הספר ולחפש עבודה כדי לפרנס את משפחתו. ללא חשש, ריי ניסה להמשיך את התשוקה שלו למוזיקה. קרוביו קנו לו פסנתר בהזמנה של 50 דולר. לאחר מספר שבועות הוא איבד את שמיעתו לחלוטין. אמו, שהייתה "רואה", אמרה לו שלעולם לא ישוב לנגן מוזיקה. הוא ניסה להוכיח שאמו טועה בנגינה בפסנתר. הוא הצליח וכך התחיל מסעו המוזיקלי.
כיצד גילה ריי את כישרונו למוזיקה?
כשריי היה בן 17, הוא התחיל לשיר עם גיטרה כשראה חבר מנגן באחת. מאוחר יותר, הוא פגש מוזיקאי בשם ד"ר בריס אי. באס שזיהה את הפוטנציאל של האיש הצעיר הזה ועודד אותו לנסוע לאטלנטה כדי להמשיך בקריירה מוזיקלית. עם רק 32 דולר בכיסו, ריי הלך לאטלנטה. שם הוא פגש את מנהיג הלהקה, הגנרל. הוא הציע לריי עבודה. כשריי היה בן 19, הוא עבר לסיאטל כדי להמשיך בקריירה מוזיקלית. בעיר זו הייתה לו הזדמנות לנגן עם זמרת הג'אז המפורסמת, אניטה אודיי. שנים מאוחר יותר, הוא זיכה את אניטה שעזרה לו לגלות את כישרונו לשירה. זו הייתה גם הזדמנות עבורו להבין שהוא צריך לפתח סגנון שירה אינדיבידואלי.
בלוז, ג'אז ו-R&B - שורשי המוזיקה המודרנית
כשריי היה בן 21 והמשיך בקריירה המוזיקלית שלו, המונח "רית'ם אנד בלוז" עדיין לא היה בשימוש. הג'אז היה בשיא הפופולריות שלו, והבלוז היה ההשפעה העיקרית שלו. עם זאת, החלה ההגירה הגדולה של אפרו-אמריקאים מהדרום לערים הצפוניות. הקריירה המוזיקלית של ריי התחילה במוזיקת בלוז. הוא ניגן עם להקות בלוז רבות, אחת מהן הובלה על ידי המתופף, אד שו. לאחר זמן מה, הוא הצטרף ללהקת ה-Rhythm and Blues (R&B), The Drifting Ravens. בערך באותו זמן התגבשה צורה מוזיקלית אחרת. גם הוא נקרא ג'אז, הושפע מאוד מהבלוז.
כישורי פסנתר הובילו להצלחה בשירה
אולי הדבר החשוב ביותר שריי למד במהלך המסע המוזיקלי שלו היה איך לשיר ולנגן בפסנתר בו זמנית. זה היה חיוני למוזיקאי שמנגן במועדונים. לאחר זמן מה, הוא גילה שהוא יכול לשיר טוב יותר מרוב הזמרים בקבוצתו. בתחילת שנות ה-50, קבוצות ווקאליות כמו The Mills Brothers, The Ink Spots, The Mills Blue Rhythm Band ו-The Delta Rhythm Boys שלטו במצעדי ה-R&B. הפורמט של ריי לפסנתר פלוס ווקאלי היה טבעי לרדיו R&B.
הולדת קולות הנשמה בעולם המוזיקה
החידוש החשוב ביותר של ריי, לעומת זאת, היה הצגת קולות הנשמה. למרות שהיו הרבה זמרי R&B עם השפעות גוספל חזקות, הם לא הסתדרו לעתים קרובות בלי פסנתר. הסגנון של ריי היה לשיר ללא פסנתר ולהדגיש את המילה "כן". הוא היה מלווה בדרך כלל רק בבס ובתופים. בתחילת שנות ה-50, רביעיות הגוספל היו קבוצות ה-R&B הפופולריות ביותר. הם כללו את רביעיית שער הזהב, מטיילי הצליינים והזמירים הסנסציוניים.
סיכום
מלבד כישורי השירה והנגינת הפסנתר שלו, לריי היה גם קול מדהים שאיתו יכול היה לחקות גם זמרים מפורסמים אחרים. הוא היה כל כך טוב בחיקוי הזמרים האהובים עליו שלפעמים נהג להתבלבל ולשכוח שהוא לא שר את השיר המקורי. העיוורון של ריי לא השפיע על התשוקה שלו למוזיקה ובגלל התשוקה הזו הוא הצליח להגיע להצלחה בתחום זה.