בשנות ה-60, להקות רוקנרול כמו הביטלס, הרולינג סטונס, הביץ' בויז ו-Creedence Clearwater Revival זכו לעדה עצומה. הז'אנר התגלה כפופולרי עד כדי כך שחברות התקליטים החלו להחתים קבוצות חדשות כמעט מדי שבוע. אחד מאלה היה להקת R&B בשם Motown, שחבריה כללו את מרווין גיי וסטיבי וונדר. Motown חתם בחברת התקליטים של ברי גורדי ב-1961 והוציא את הסינגל הראשון שלהם ב-1962. המשך לקרוא כדי ללמוד עוד על האופן שבו סטיבי וונדר עזר לשים את R&B על המפה שוב בשנות ה-70...
חייו המוקדמים של סטיבי וונדר והתחלות מוזיקליות
סטיבי וונדר נולד בשם סטיבלנד הארדווי מוריס ב-13 במאי 1950 בסגינאו, מישיגן. הוא היה הראשון מבין עשרה ילדים, והוריו היו שניהם זמרי גוספל. הוא החל לנגן בפסנתר בגיל שלוש ופיתח עניין במוזיקת R&B בגיל תשע כשגילה את המוזיקה של ג'יימס בראון. הוא הושפע גם מאנשים כמו ריי צ'ארלס, בילי ג'ואל, אלטון ג'ון, קרול קינג והביטלס. סטיבי וונדר החל את קריירת המוזיקה המקצועית שלו בגיל 11 כאשר חתם בחברת Motown Records. הוא הפך לאמן הראשון שזכה ללהיט מספר 1 במצעד ה-R&B החמים מזה שש שנים עם הסינגל הראשון שלו, "Fingertips, Part 2". סטיבי וונדר המשיך לשחרר סינגלים ואלבומים להיטים לאורך שנות ה-60 וה-70, כולל "I Wase made to Love Her", "My Cherie Amour", "For Once in My Life", "Isn't She Lovely", "Signed, חתום, נמסר (אני שלך), "אתה שמש חיי", "חי למען העיר" ו"אמונה תפלה".
מדוע סטיבי וונדר חשוב ל-R&B
כמנהיג של Motown Records האגדית, סטיבי וונדר עזר להחזיר את ה-R&B למפה לאחר ירידה בשנות ה-50, 1960 ותחילת שנות ה-70. הוא גישר על הפער בין R&B ומוזיקת פופ עם המנגינות הקליטות שלו והמילים המתחשבות, שחקרו נושאים של אהבה, חברות, צדק חברתי ורוחניות. כתיבת השירים שלו עזרה להעלות את הרף, במיוחד בתחום של חריזה, מטר ומטאפורה. והמוזיקה שלו משכה מאזינים חדשים ל-R&B שאולי היו מתעלמים אחרת מהז'אנר. מוזיקאי R&B, שחוו ירידה מאז שנות ה-50, שמו לב להצלחתם של שירים של וונדר כמו "I was made to Love Her", "Uptight (Everything's Alright)" ו-"For Once in My Life", מה שעורר משיכה. לקהל שחור ולבן כאחד. הם התחילו לקחת את המוזיקה שלהם ברצינות רבה יותר ולכתוב מילים קליטות ומתוחכמות יותר.
R&B חוזר עם נקמה בשנות ה-70
בשנות ה-70 וה-80, אמני מוזיקלי שחורים ואמני מוזיקת נשמה החזירו לעצמם חלק גדול מההצלחה המסחרית שאיבדו בשנות ה-50, 1960 ותחילת שנות ה-70 עם מנגינות אופטימיות וריקודיות כמו "Superstition", מאת סטיבי וונדר ו-"That's the Way". של העולם" מאת Earth, Wind & Fire. "Superstion" של סטיבי וונדר, למשל, הגיע למקום הראשון במצעד ה-R&B ולמקום השני במצעד הבילבורד הוט 100. הצלחת השיר החזירה את ה-R&B למיינסטרים והראתה שמוזיקאים שחורים ואמני מוזיקת נשמה יכולים להתחרות בהצלחה עם מוזיקאים לבנים בז'אנר הפופ והרוק. "That's the Way of the World", מאת Earth, Wind & Fire, היה השיר מספר אחת של השנה במצעד הבילבורד של סוף השנה הוט 100 לשנת 1976. הפופולריות שלו עזרה להחזיר את ה-R&B למיינסטרים של מוזיקת הפופ והראתה שמוזיקאים שחורים יוכלו להתחרות בהצלחה עם מוזיקאים לבנים בז'אנר הפופ והרוק.
חשיבותם של שירים כמו "אמונה טפלה" ו"כך הוא דרכו של העולם"
לשירים מוצלחים כמו "Superstition" ו-"That's the Way of the World" הייתה השפעה מתמשכת על R&B. הם ממשיכים להישמע ברדיו ומושמעים בקונצרטים, מועדוני לילה ופסטיבלים. הם זוכים להתייחסות גם במוזיקת פופ עכשווית, מכוסים על ידי אמנים מודרניים, ונדגמו על ידי אמני היפ הופ. השירים הללו, כמו גם שירי R&B פופולריים אחרים משנות ה-70 וה-80, הפכו לחלק מהנוף התרבותי. הם מצוטטים לעתים קרובות בתוכניות טלוויזיה ובסרטים ומשמשים כפסקול לאירועי ספורט וצורות בידור אחרות.
סטיבי וונדר "אמונה תפלה" בשידור חי בפסטיבל ג'אווה ג'אז 2012 (youtube)
סיכום
שנות ה-70 היו עשור מוצלח עבור מוזיקת R&B. הז'אנר התחדש עם מנגינות קליטות שפנו גם קהל שחור ולבן. אמני R&B, כמו סטיבי וונדר, Earth, Wind & Fire, ומרווין גיי, נהנו מהצלחה מסחרית עם שירים אופטימיים וריקודים. סטיבי וונדר, במיוחד, עזר להחזיר את ה-R&B למפה עם שירים כמו "Superstition" ו-"That's the Way of the World", שהראו שמוזיקאים שחורים יכולים להתחרות בהצלחה עם מוזיקאים לבנים בז'אנר הפופ והרוק. הוא באמת החזיר את R&B למפה!